Örneğin, bir piston ile ağır bir yükü yukarı kaldırıyoruz, işimiz bitti ve aynı yükle beraber aşağı hareket yapmak istediğimizde piston yükün de etkisiyle hızlıca aşağıya inmek ister. İşte bu ve benzeri dengesizlikleri engellemek amacı ile sistemlerimizde yük tutma valfi kullanmamız gerekir.
Valf belirli bir basınca ayarlandığında, yüke bağlı basınç bu değere yaklaştığı anda, valf açılmaya başlar, yük düşürülür (valf, bu şekilde bir basınç emniyet valfi gibi davranır). Bu " yükü düşürmek" ten kaçınmak için, doğru ayarı seçmek gerekir. Bunun için maksimum yüke bağlı basıncı bilmek önemlidir.
Hidrolik motorlar veya j = 1 olan aktuatörler
Ppil = (Pt - Pc) / (Rp + 1)
Ayar basıncı maksimum yüke bağlı basıncın en az 1,3 katı olmalıdır.
Pt>1,3Pt
Pompa yükü kaldırmak için gerekli basıncı üretir , çek valf açılır ve yağ akışı basınçlı silindir bölmesine doldurulur. Dönüş hattı yağı serbesttir.
Pv basıncı (pompa basıncı) yükteyken basınç düşürülürse bu düşüş akış oranına bağlıdır.
Pv=Pc+DPv
Rp = Pilot oranı
Pc = Yüke bağlı basınç
Ppil = Pilot basıncı
Pt = Ayar basıncı
j = Alan oranı
Aşağıdaki formüllerle pilot basıncını hesaplamak mümkündür.
Silindir mil tarafından uygulanan basınçta
Ppil = (Pt - Pc) / (Rp + 1/j)
Silindir arka tarafından uygulanan basınçta
Ppil = (Pt - Pc) / (Rp + j)
Hidrolik motorlar veya j = 1 olan aktuatörler
Ppil = (Pt - Pc) / (Rp + 1)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder